DEFINISI
PERLEMBAGAAN
1. PERLEMBAGAAN
MERUPAKAN PRINSIP-PRINSIP ASAS YANG MENETUKAN CARA SESEBUAH NEGERI ITU
DIASASKAN DAN DIPERINTAH SEPERTI YANG TERMAKTUB DALAM UNDANG-UNDANG, ADAT ATAU
PERATURAN YANG LAZIM DIPAKAI.
2. PERLEMBAGAAN
JUGA BERSANGKUT PAUT DENGAN CARA KEPUTUSAN-KEPUTUSAN AWAM YANG DICAPAI DAN
KUASA YANG DIAGIH-AGIHKAN ANTARA INSTITUSI KERAJAAN, SAMA ADA DIPUSAT MAHUPUN
PADA PERINGKAT TEMPATAN.
3. MENETAPKAN
HAD-HAD KEWIBAWAAN KERAJAAN DAN CARA-CARA PEMILIHAN SERTA PERLANTIKAN
PEMERINTAH.
4. MERUPAKAN
SUMBER UNDANG-UNDANG YANG TERTINGGI DI SESEBUAH NEGARA.
5. UNTUK
MENYELARASKAN PEMERINTAHAN SESEBUAH NEGARA.
6. BERPERANAN
SEBAGAI GARIS PANDUAN PENBENTUKAN UNDANG-UNDANG SAMAADA DIPEMERINTAHAN ATAU RAKYAT.
7. BERAMATLAMAT
MEMBERIKAN JAMINAN DAN PERLINDUNGAN KEPADA RAKYAT.
SEJARAH
PENGUBALAN PERLEMBAGAAN
1. DIKENALI
SEBAGAI PERLEMBAGAAN TANAH MELAYU PADA HARI KEMERDEKAAN DICAPAI.
2. NAMA
ITU DIUBAH PULA KEPADA PERLEMBAGAAN PERSEKUTUAN MALAYSIA PADA 16 SEPTEMBER
1963.
3. SEMASA
PERANG DUNIA KEDUA (1942-1945), JEPUN MENAKLUKI TANAH MELAYU.
4. BRITISH
KEMBALI MENDUDUKI TANAH MELAYU DAN MEMPERKENALKAN SATU BENTUK PEMERINTAHAN YANG
BAHARU, IAITU MALAYAN UNION PADA APRIL
1946.
5. BENTUK
PEMERINTAHAN BARU ITU MENDA[AT TENTANGAN YANG HEBAT DARIPADA ORANG MELAYU.
6. PENENTANGAN
INI MENYEBABKAN BRITISH MEMPERKENALKAN PULA SATU LAGI BENTUK PENTADBIRANG YANG
BARU IAITU PERJANJIAN PERSEKUTUAN 1948.
7. MAJLIS
PERUNDANGAN MENGANDUNGI ANGGOTA RASMI DAN SEBILANGAN ANGGOTA TIDAK RASMI YANG
DILANTIK OLEH PESURUHJAYA TINGGI BRITISH.
8. HASIL
DARIPADA PERJANJIAN INI, LAHIRLAH SATU PERLEMBAGAAN BAHARU BAGI TANAH MELAYU
YANG BERKUATKUASA PADA 1 FEBRUARI 1948.
9. SELEPAS
PILIHAN RAYA 1955, PARTI PERIKATAN YANG MENANG MAJORITI DAN MENJADI KERAJAAN
PEMERINTAH TELAH MENUNTUT AGAR PIHAK PENJAJAH BRITISH MENGADAKAN SATU PERSIDANGAN
PERLEMBAGAAN DI LONDON.
10.
TUJUANNYA UNTUK MENGUBAL SATU
PERLEMBAGAAN UNTUK PEREKUTUAN YANG MERDEKA.
11.
TELAH MENUBUHKAN SEBUAH SURUHANJAYA
PERLEMBAGAAN PERSEKUTUAN TANAH MELAYU YANG DIPENGERUSIAKN OLEH :
· LORD
REID (ENGLAND)
· SIR
IVOR JENNINS (UK)
· SIR
WILLIAM MAKELL (AUSTALIA)
· B.MALIK
(INDIA)
· HAKIM
ABDUL HAMID (PAKISTAN)
PERANAN
PERLEMBAGAAN
1. MEWUJUDKAN
PEMERINTAHAN YANG ADIL
Ø UNTUK
MEWUJUDKAN PEMERINTAHAN YANG ADIL.
Ø DARI
SEGI SEJARAH KEWUJUDAN BERDASARKAN TOLAK ANSUR ANTARA KAUM DALAM BEBERAPA
PERKARA SEPERTI
· HAK
ISTIMEWA ORANG MELAYU
· BAHASA
MELAYU
· AGAMA
ISLAM
2. MENGELAKKAN
PENYALAGUNAAN KUASA DAN MENGAWAL ERGERAKAN KERAJAAN DAN RAAKYAT.
Ø MEMBENTUK
PEMBAHAGIAN KUASA
Ø DAPAT
MENGELAKKAN DARIPADA DOMINASI KUASA OLEH SESUATU PIHAK
Ø WALAUPUN
BAGINDA MEMPUNYAI BIDANG KUASA TERTENTU, TETAPI TINDAKAN MEREKA TERTAKLUK PADA
PERLEMBAGAAN.
3. ALAT
PEYELESAIAN MASALAH
Ø MENJADI
UNDANG-UNDANG TERTINGGI NEGARA
Ø MENJADI
RUJUKAN UTAMA DALAM PENGGUBALAN UNDANG-UNDANG PERSEKUTUAN DAN NEGERI.
4. MENGEKALKAN
RIWAYAT NEGARA BANGSA
Ø MENGEKALKAN
IDENTITI NEGARA, BANGSA MALAYSIA MELALUI PERLEMBAGAAN, SISTEM PENTADBIRAN DAN
PERJALAN UNDANG-UNDANG NEGARA SUPAYA DAPAT DILAKSANAKAN.
BENTUK-BENTUK
PERLEMBGAAN
1. PERLEMBAGAAN
BERTULIS
Ø MERUPAKAN
BENTUK PERLEMBAGAAN YANG DIKUMPULKAN DAN DISUSUN DALAM SEBUAH DOKUMEN SERTA
MENGADUNGI TIGA SIFAT YANG UTAMA IAITU :
· KUKUH
DAN SUKAR UNTUK DIBUAT PINDAAN MELAINKAN ADA PERUNTUKAN DALAM PERLEMBAGAAN
TERSEBUT YANG MEMBOLEHKANNYA DIPINDA
· PARLIMEN
MEMPUNYAI KUASA, MEMBUAT UNDANG-UNDAG TERHADAP PERKARA YANG TERKANDUG DALAM
PERLEMBAGAAN.
· MAKAMAH
MEMPUNYAI KUASA UNTUK MENTAFSIR UNDANG-UNDANG DAN MELINDUNGI PERLEMBAGAAN.
2. PERLEMBAGAAN
TIDAK BERTULIS
Ø MERANGKUMI
SEMUA PERINSIP PERLEMBAGAAN YANG TIDAK TERKUMPUL DALAM SATU SURAT ATAU DOKUMEN.
UNDANG-UNDANG UTAMA PERSEKUTUAN
1.
PERLEMBAGAAN ADALAH UNDANG-UNDANG
UTAMA PERSEKUTUAN. MANA-MANA UNDANG-UNDANG YANG DILULUSKAN SELEPAS KEMERDEKAAN
YANG TIDAK SELARAS DENGAN PERLEMBAGAAN
ADALAH TIDAK SAH.
2.
KESAHAN MANA-MANA UNDANG-UNDANG
TIDAK BOLEH DIPERSOALKAN ATAS ALASAN :
Ø UNDANG-UNDANG ITU MENGENAKAN SEKATAN-SEKATAN KE ATAS
HAK YANG DISEBUT PERKARA 9(2) TETAPI TIDAK BERHUBUNG DENGAN PERKARA YANG
DISEBUT DALAM PERKARA ITU.
Ø UNDANG-UNDANG ITU MENGENAKAN SEKATA YANG DISEBUT
DALAM 10(2) TETAPI SEKATAN ITU TIDAK DISIFATKAN PERLU OLEH PARLIMEN BAGI
MAKSUD-MAKSUD YANG DISEBUT DALAM PERKARA ITU
3.
KESAHAN MANA-MANA UNDANG-UNDANG
YANG DIBUAT OLEH PARLIMEN ATAU BADAN PERUNDANGAN MANA-MANA NEGERI TIDAK BOLEH
DIPERSOALKAN. BADAN PERUNDANGAN NEGERI TIDAK MEMPUNYAI KUASA UNTUK MEMBUAT
UNDANG-UNDANG KECUALI DALAM PROSIDING UNTUK MENDAPATKAN SUATU PENEPATAN BAHAWA
UNDANG-UNDANG ITU SAH ATAS ALASAN :
Ø JIKA UNDANG-UNDANG ITU TELAH
DIBUAT OLEH PARLIMEN.
Ø JIKA UNDANG-UNDANG ITU TELAH
DIBUAT OLEH BADAN PERUNDANGAN SESEBUAH NEGERI, DALAM PROSIDING ANTARA
PERSEKUTUAN DENGAN NEGERI ITU
KETERTINGGIAN PERLEMBAGAAN
Ø
Perlembagaan
menjadi rujukan rakyat dan pemerintah sejak merdeka hingga kini .
Ø
Malaysia
kini mempunyai persekutuan yang mempunyai sebuah perlembagaan bertulis .
KONSEP
PARLIMEN
·
Memperoleh
kuasa daripada perlembagaan .
·
Menentukan
perkara persekutuan/negeri yang boleh mereka lalukan .
- Menentukan kuasa perundangan kerajaan persekutuan .
PERLEMBAGAAN
·
Membolehkan
parlimen/dewan undangan negeri membuat
undang-undang mengenainya .Contoh: Pertahanan ,pelajaran ,hal ehwal luar negara
dan sebagainya .
·
Undang-undang
itu tidak sah jika ia campur tangan/bercanggah
dalam pembentukan undang-undang di luar perkara persekutuan
KEDUDUKAN YDPA
·
Merupakan
Raja Berpelembagaan iaitu bertindak mengikut nasihat jemaah menteri an tertaluk
kepada undang-undang yang dikenakan .
KUASA PERUNDANGAN
·
Dijalankan
oleh berbagai-bagai badan seperti badan
perundangan ,kuasa kehakiman dan kuasa YDPA yang tertakluk kepada sekatan yang
dikenakan oleh perlembagaan .
KEBEBASAN ASASI
·
Mengamalkan
sistem demokrasi berparlimen .
·
Kerajaan
tidak boleh :
PINDAAN
PERLEMBAGAAN
i.
Semenjak tahun 1957 sehingga ke akhir
tahun 1982, Perlembagaan Malaysia telah dipinda lebih kurang 22 kali.
ii.
Perlembagaan Malayysia boleh dipinda
dengan mudah oleh Prlimen seperti yng dijelaskan dalam Perkara 159 dan Perkara
161 (E)
iii.
Yang menjelaskan beberapa perkara yang
boleh dipinda seperti berikut
PERKARA
|
BUTIRAN
|
Perkara 159 (4)
|
Sesetengah perkara boleh dipinda
dengan suara majority 2/3 dalam tiap-tiap Majlis Parlmen tanpa persetujuan
sesiapa dari luar Majlis Parlimen.
|
Perkara 161 (E)
|
Sesetengah perkara yang mempunyai
kepetingan bagi Sabah dan Sarawak boleh dipinda dengan suara lebih 2/3 dalam
tiap-tiap Majlis Parlimen, jika ia dipersetujuai oleh Yang Diertua mana-mana
negeri.
|
PERKARA-PERKARA
YANG PERNAH DIPINDA
Pemisahan
Singapura –
· Pemisahan
mana-mana wilayah Malaysia adalah dilarang oleh Perlembagaan.
· Memerlukan
pesejutuan Majlis Raja-Raja terlebih dahulu. Pindaan dibuat dengan 2/3 daripada
ahli Dewan Rakyat menyokong pindaan ini.
· Oleh
itu, pada bulan September 1963, Singapura keluar dari Persekutun Malaysia.
Mengenai Gender –
· Artikel
8(2) telah dipinda bsgi memasukkan perktaan gender supaya yiada lagi sebarang
undang-undang atau dasar yang mendiskriminasikan wanita.
· Memastikan
tidak ada diskriminasi Antara jantina di Negara ini. Perkataan ‘jantina’ akan
ditambah kepada Perkara 8(2).
Kekebalan Raja–
· Kerajaan
meminda Perlembagaan Persekutuan yang dianggap sebagai kekebalan atau imuniti
raja-raja, iaitu mereka tidak boleh dihadapkan ke makhamah biasa untuk orang
ramai kerana melakukan apa-apa kesalahan.
· Perasaan
marah kepada raja atau system beraja dapat dielakkan kerana rakyat dilindungi
oleh undang-undang.
Kedudukan Yang di-Pertuan Agong atau Kedudukan Raja-
· Yang
di-Pertuan Agong berhenti menjalankan fungsinya sebagai Agong apabila
menghadapi tindakan undang-undang.
· Jika
didapati bersalah dan dihukum penjara lebih daripada satu hari, maka baginda
akan diturunkan takhta melainkan jika bainda diampunkan.
· Pemangku
Raja atau Jemaah Pemangku Raja akan dilantik mengikut Perlembagaan Negeri untuk
menjalankan fungsi raja negeri
berkenaan.
· Perkara
71 Fasal 4 Perlembagaan Negeri mesti mengandungi peruntukan-peruntukan yang
dinyatakan di dalam Jadual 8 Perlembagaan Persekutuan.
Pengurusan Bekalan Air-
· Membolehkan
kerajaan Persekutuan mengawal seia pengurusan bekalan air pada peringkat
negeri, kecuali Sabah dan Sarawak.
Kes Rogol-
· Kes
rogol telah dipinda untuk meningkatkan lagi keberkesanannya serta meningkatkan
tahap keeadilan atau sense of justice bagi si mangsa.
· Menaikkan
tahap umur bagi Statutory Rape daripada 14 tahun kepada 16 tahun mengenakan tempoh penjara
minimum secara mandatory bagi perogol yang didapati bersalah.
· Menambahkan
tempoh penjara maksimum bagi kes mencabul kehormatan dari dua hingga 10 tahun.
TATACARA PINDAAN PERLEMBAGAAN
· Sesuatu
rang undang-udang yang hendak dipinda perlu dibahaskan di Dewan Parlimen.
· Rang
undang-undang tersebut akan dibahaskan dalam beberapa peringkat, iaitu Bacaan
Pertama, Bacaan Kedua, Peringkat Jawatankuasa dan seterusnya Bacaan Ketiga.
· Rang
undang-undang dihantarkan kepada Yang di-Pertuan Agong untuk diperkenankan.
Setelah menerimanya, Yng di-Pertuan Agong mengikut perlembagaan yang mempunyai
dua pilihan, iaitu:
i.
Baginda memberi pekenan kepada rang
undang-udang tersebut dalam tempoh 30 hari.
ii.
Baginda memuangkan semula kepada Parlien
dengan menyatakan sebab rang udang-undang tersebut tidak diperkenankan untuk
dipertimbangkan semula atau diubahsuaikan oleh Parlimen.
|
|
|
|
|
|
PERLEMBAGAAN PERSEKUTUAN DAN NEGERI
Ø Malaysia merupakan sebuah negara persekutuan.
Ø Kerajaan persekutuan dan negeri merupakan dua badan
penting dalam sistem pemerintahan negara.
Ø kedua-duanya bertanggungjawab dalam dalam menentukan hala
tuju pembangunan negara.
Ø terdapat dua pembahagian penting : Perlembagaan
Persekutuan dan Perlembagaan Negeri.
PERLEMBAGAAN PERSEKUTUAN
1.
Perlembagaan
Persekutuan Malaysia mengandungi 183 perkara yang menyentuh pelbagai aspek
pemerintahan seperti:
·
kebebasan
asasi
·
kuasa
·
kedudukan
YDPA
·
keistimewaan
raja-raja melayu
·
hak
orang melayu
·
soal
bahasa melayu
·
agama
·
kewarganegaraan
·
kehakiman
2.
Perlembagaan
persekutuan Malaysia mempunyai ciri-ciri yang khas dan telah menjadikan
perlembagaan sebagai undang-undang negara yang menjamin keamanan dan
kesejahteraan rakyatnya.
3.
ciri-cirinya
ialah :
·
Melambangkan
Malaysia sebagai sebuah negara persekutuan.
·
Mempunyai
raja berpelembagaan
·
Mengamalkan
sistem demokrasi berpalimen
·
Agama
islam sebagai agama rasmi,tetapi agama lain bebas diamalkan.
·
Memperuntukkan
pengasingan kuasa dalam pentadbiran kerajaan
Senarai
Senarai persekutuan
Senarai bersama
Senarai negeri
|
Perkara-perkara
Meliputi perkara mengenai hal ehwal luar
negara,pertahanan,keselamatan dalam negeri,undang-undang jenayah dan
sivil,kewarganegaraan dan lain-lain.
Meliputi perkara yang membolehkan
badan perundangan negeri membuat
undang-undang selagi tidak
bertentangan dengan undang-undang
persekutuan.Contohnya,perlindungan
bagi binatang liar,
biasiswa,perlindungan kanak
kanak,perancangan bandar dan
kampung,kesihatan awam dan lain
lain.
Meliputi perkara-perkara yang
diserahkan kepada negeri seperti
hukum syarak,undang-undang diri dan
keluarga orang islam,hari kelepasan
negeri,jentera kerajaan negeri dan lain-
lain.
|
PERLEMBAGAAN NEGERI
1.
Perlembagaan
Malaysia terbentuk hasil daripada perkongsian antara negeri yang menganggotai
Persekutuan Malaysia/
2.
Perkara
71(1) Perlembagaan Persekutuan memperuntukkan kerajaan persekutuan menjamin hak
raja sesebuah negeri untuk mewarisi dan memegang, menikmati dan menjalankan hak
hak perlembagaan dan keistimewaan negeri itu mengikut perlembagaan negeri
tersebut.
3.
Apa
apa pertikaian tentang hak untuk mawarisi seorang raja bagi mana mana negeri
hendaklah diputuskan oleh mana mana pihak berkuasa sahaja dan hanya mengikut
apa apa cara sebagai mana yang diperuntukkan oleh perlembagaan.
4.
Perkara
71(3) meletakkan bahawa, jika parlimen mendapati apa apa peruntukan dalam
perlembagaan sesuatu negeri tidak dipatuhi, walau apa pun yang terkandung dalam
perlembagaan ini, parlimen boleh membuat undang undang supaya peruntukan itu
dipatuhi.
5.
Peruntukan
untuk kuasa negeri negeri diistilahkan sebagai perkara perlu. Peruntukan
terkandung dalam perkara 71 yang memperuntukkan bahawa tiap tiap perlembagaan
negeri mesti mempunyai peruntukan tetap tersebut.
6.
Jadual
kelapan,ada dua peruntukan utama:
·
Bahagian
1-Peruntukan tetap dan peruntukan kewangan
·
Bahagian
2-peruntukan sementara
7.
Kebanyakan
negeri Melayu mengikut peraturan tetap.Peruntukan menggariskan negeri itu
mengandungi:
·
Raja/Yang
Dipertua Negeri
·
Majlis
Mesyuarat Kerajaan Negeri
·
Pihak
berkuasa perundangan Negeri
·
Dewan
undangan Negeri
8.
Perlembagaan
Persekutuan memperuntukkan perhubungan kerajaan persekutuan dengan kerajaan
negeri.Terdapat 7 bab:
·
Pembahagian
kuasa-kuasa perundangan
·
Pembahagian
kuasa-kuasa pemerintah
·
Pembahagian
beban kewangan
·
Tanah
·
Pembangunan
negara
·
Agihan
persekutuan kepada negeri
·
Majlis
negara bagi kerajaan tempatan
PINDAAN PERLEMBAGAAN NEGERI
1.
peruntukan-peruntukan
Perlembagaan Negeri dipinda oleh undang-undang negeri,tidak boleh dipinda
dengan cara lain.
2.
Peruntukan
Perlembagaan Negeri tidak boleh dipinda ialah warisan takhta kerajaan dan
kedudukan para pembesar Melayu tidak boleh dipinda oleh Badan Perundangan
Negeri
3.
Sesuatu
rang undang-undang membuat apa-apa pindaan kepada Perlembagaan Negeri selain:
·
Apa-apa
pindaan yang berbangkit daripada sesuatu undang-undang yang memperuntukkan
bilangan ahli yang dilantik bagi badan perundangan negeri
·
Apa-apa
pindaan yang akan menyelaraskan perlembagaan negeri dengan mana-mana peruntukan
perlu yang dinyatakan dalam jadual kelapan perlembagaan persekutuan Malaysia
(jika ia dibuat selepas dewan undangan Negeri dipilih mengikut sesyen 4)
4.
semua
perkara berikut tidak boleh diluluskan oleh dewan undangan negeri kecuali rang
undang-undang itu telah disokong pada bacaan kali keduan dan ketiga dan
memperoleh undi sebanyak 2/3 daripada jumlah ahlinya.Walau bagaimanapun,pada
perenggan (a) dan (b) tidak memerlukan kelebihan undi 2/3.
5.
Sesetengah
perlembagaan negeri memerlukan persetujuan daripada kumpulan orang tertentu
terhadap pindaan mengenai:
·
Pelantikan
dan sifat-sifat waris takhta,permaisuri raja atau pemangku raja atau ahli-ahli
jemaah pemangku Raja Negeri.
·
Pemecatan,penarikan
diri,penurunan takhta raja atau waris-warisnya.
·
Pelantikan
dan sifat-sifat para pembesar memerintah atau para pembesar adat melayu dan
ahli-ahli majlis penasihat mengenai agama atau adat dan badan seumpamanya.
·
Hal
bagi mengadakan,mengatur,mengesah dan melucutkan
pangkat,gelaran,kehormatan,kebesaran dan kurniaan adat melayu dan mengadakan
peraturan mengenai balai diraja dan istana.
6.
Parlimen
boleh meminda sesuatu perlembagaan negeri untuk sementara waktu atas alasan
keamanan negara seperti keadaan darurat.
Peruntukan utama dalam perlembagaan.
Perlembagaan persekutuan Malaysia yang terhasil sejak kemerdekaan masih
kekalkan peruntukan-peruntukan penting dalam perlembagaan seperti:
1.
Hak asasi.
2.
kewarganegaraan.
3.
Hak istimewa Orang Melayu.
4.
Agama dan Bangsa.
Peruntukan
utama perlembagaan
· Bahasa Melayu.
· kedudukan keistimewaan
Raja-Raja.
· Agama Islam.
· kewarganegaraan.
· Hak kebebasan Asasi.
Kewarganegaraan
1.
Konsep kewarganegaraan telah wujud di Negara Barat
seperti Perancis dan Amerika syarikat sejak abat yang ke-18.kewarganegaraan
biasanya dikaitkan dengan ketaatan yang diberikan kepada sesuatu
wilayah,bandar,negeri atau Negara dan sanggup menerima segala tugas dan
tanggungjawab.
2.
Seseorang warganegara mempunyai tugas-tugas tertentu
terhadap negaranya seperti mempertahankan Negara daripada ancaman
musuh,memajukan Negara,memelihara kedaulatan,taat setia kepada Negara,dalam
erti lain,seseorang warganegara itu perlu menyayangi Negara tempat tumpah darah
mereka.
3.
Negara pula mempunyai tugas-tugas tertentu terhadap
warganegaranya seperti menjaga dan melindungi hak-hak rakyatnya.
BAHASA MELAYU
Ø
Bahasa
melayu menjadi lingua franca (bahasa perantaraan) sejak zaman kesultanan melayu
melaka .
Ø
Digunakan
oleh pedagang-pedagang yang datang dari serata dunia pada masa itu .
Ø
Bahasa
melayu merosot apabila bahasa inggeris lebih diutamakan dalam bidang pentadbiran dan pendidikan
ketika zaman penjajahan .
Ø
Stamford
Raffles dan R.J. Wilkinson telah berminat dengan keunikan bahasa melayu dan
muncul sebagai sarjana bahasa melayu .
Ø
Tanah
melayu tidak boleh menggunakan bahasa inggeris sebagai bahasa rasmi jika hendak
menyatukan penduduk .
Ø
Bahasa
melayu perlu digunakan untuk maksud-maksud rasmi yang telah termaktub dalam
perkara 152 perlembagaan persekutuan .
Ø
Boleh
dituduh melakukan kesalahan di bawah Akta
Hasutan 1948 yang diperuntukkan oleh Ordinan
(kuasa-kuasa perlu) Darurat Nombor45 ,1970 jika ada pihak-pihak menggunakan
isu bahasa lain di khalayak ramai .
Ø
Peruntukan-peruntukan
sementara terhadap penggunaan bahasa melayu terutama selepas tanah melayu
mencapai kemerdekaan dan kelonggaran penggunaan bahasa inggeris diperlukan.
Ø
Bahasa
inggeris dibenarkan digunakan dalam kedua-dua Majlis Parlimen dan Dewan
Undangan bagi tempoh 10tahun selepas hari merdeka sehingga diperuntukan oleh
parlimen.
Ø
Parlimen
menggugurkan peruntukan sementara melalui Akta
Bahasa Kebangsaan 1967 selepas 10tahun dan akta ini tidak dipakai bagi
negeri sabah dan sarawak .
Ø
Akta
ini disemak dan dikenali sebagai Akta
Bahasa Kebangsaan 1963/67 .
HAK ISTIMEWA ORANG MELAYU ,BUMIPUTERA DAN HAK
KAUM-KAUM LAIN
Ø
Orang
melayu merupakan penduduk asal negara ini dan terbentuk nama Tanah Melayu pada
suatu masa dahulu .
Ø
Terkenal
dari segi pelayaran ,seni bina dan seni
halus .
Ø
Orang
melayu kebanyakkannya terlibat dalam sektor pertanian, perikanan dan perlautan
Ø
Mereka
membuka kawasan hutan dan pedalaman menjadi kawasan penempatan dan pusat
pemerintahan .
Ø
Perkara
160 (2) mentakrifkan tentang orang melayu sebagai :
Ø
Orang
melayu dan bumiputera mendapat hak keistimewaan dalam sektor perkhidmatan awam
,ekonomi dan pendidikan seperti :
·
PERKHIDMATAN AWAM
ü Jawatan-jawatan rendah dalam pentadbiran dipegang
golongan india dan sri lanka yang bertuturan bahasa inggeris ketika penjajahan.
ü Jawatan-jawatan tinggi dipegang oleh pegawai-pegawai
british .
ü Perkara 153 memberikan tanggungjawab kepada YDPA untuk
menentukan perizaban bagi orang melayu dan bumiputera di sabah dan sarawak .
·
EKONOMI
ü Orang melayu kurang menceburkan diri dalam bidang
perdagangan dan perniagaan .
ü Usaha-usaha kerajaan adalah untuk :
(1) menghapuskan
pengenalan bangsa mengikut pekerjaan terutama dalam bidang perniagaan yang
didominasikan oleh bangsa asing .
(2) pengenalan
Dasar Ekonomi Baru (DEB) pada tahun 1970-an (1970-1990) dengan harapan melayu
akan memiliki 30% daripada jumlah kegiatan perdagangan dan perindustrian .
·
PENDIDIKAN
ü Orang melayu tidak ramai yang berpendidikan tinggi
disebabkan bilangan orang melayu yang sedikit .
ü Kebanyakkannya adalah buta huruf kerana ketinggalan
dalam pendidikan melayu mahupun inggeris .
ü Kemudahan khas perlu diadakan supaya orang melayu
dapat bersaing dalam sektor pendidikan yang merupakan asas kemajuan dalam
bidang ekonomi dan politik .
ü YDPA bertanggungjawab melindungi kedudukan istimewa
orang melayu dan bumiputera sabah dan
sarawak.Contoh : biasiswa ,bantuan dan keistimewaan-keistimewaan pelajaran .
KEDUDUKAN
ISTIMEWA RAJA-RAJA MELAYU
· Majlis
Raja-Raja bermula dengan penubuhan Majlis Raja-Raja Meayu bagi negeri-negeri
melayu bersekutu pada 1 Julai 1896 bagi membincangkan hal ehwal dan kepentingan
bersama dengan pemerintah Inggeris.
· Dikenali
sebagai DURBAR telah diadakan pada 13-17 Julai 1897 di Istana Bukit Candan,
Kuala Kangsar, Perak.
· Keahliannya
ditambah dengan kemasukan Negeri-Negeri Melayu Tidak Bersekutu iaitu negeri
Johor, Kedah, Perlis, Kelantan dan Terengganu.
· Majlis
Raja-Raja merupakan sebuah badan rasmi yang ditubuhkan mengikut perkara 38
Perlembagaan Persekutuan Malaysia sebagai tempat bagi raja dan Yang di-Pertua
Negeri bertemu dan berbincang.
· Merupakan
kuasa tertinggi dalam hal ehwal agama islam di Malaysia. Majlis ini dianggotai
oleh semua 9 orang raja Melayu dan 4 orang Yang di-Pertua Negeri di Malaysia.
· YAB
Menteri Besar atau Ketua Menteri hadir sebagai penasihat kepada DYMM raja-raja
dan TYT Yang di-Pertua Negeri masing-masing.
FUNGSI
UTAMA MAJLIS RAJA-RAJA
· Fungsi
dan tugas-tugas Majlis Raja-Raja mengikut jadual kelima Perlembagaan adalah
seperti berikut:
i.
Memilih Yang Pertuan Agong dan Timbalan
Yang Dipertuan Agong bagi Persekutuan mengikut peruntukan-peruntukan dalam
Jadual Ketiga.
ii.
Mempersetujui atau tidak supaya apa-apa
perbuatan,amalan atau upacara agama meliputi seluruh Persekutuan .
iii.
Mempersetujui atau tidak mempersetujui
apa-apa undang-undang dan membuat atau memberikan nasihat mengenai apa-apa
pelantikan yang menurut perlembagaan ini,memerlukan persetujuan Majlis
Raja-Raja atau yang dikehendaki dibuat oleh atau selepas berunding dengan
Majlis Raja-Raja.
iv.
Melantik anggota-anggota Mahkhamah Khas
dibawah Fasal (1) Perkara 182.
v.
Memberi ampun,reprief dan respit atau
meremitkan ,menggantung atau meringankan hukuman-hukuman , di bawah Fasal (12)
Perkara 42,dan boleh menimbangkan soal-soal mengenai dasar Negara
(misalnya,perubahan-perubahan tentang dasar imigresen) dan apa-apa juga perkara
lain yang difikirkannya patut.
KUASA
BUDI BICARA
Perkara 38(6) Perlembagaan Persekutuan
memperuntukkan bahawa apabila Majlis Raja-Raja membincangkan perkara-perkara
yang berikut , raja-raja boleh bertindak mengikut budi bicara mereka :
I.
Memilih atau memecat Yang Dipertuan
Agung daripada jawatannya atau memilih atau memecat Tmbalan Yang Dipertuan
Agung.
II.
Memberikan nasihat mengenai apa-apa
pelantikan.
III.
Memperkenankan atau tidak memperkenankan
apa-apa undang-undang yang mengubah sempadan-sempadan sesuatu negeri atau yang
menyentuh keistimewaan, kedudukan, kehormatan atau kebesaran raja-raja.
IV.
Bersetuju atau tidak bersetuju supaya
apa-apa perbuatan , amalan atau upacara agama diperluaskan di seluruh
Persekutuan.
V.
Melantik anggota Mahkamah Khas dibawah
Fasal (10) Perkara 182.
VI.
Memberi ampun,reprief dan respit atau
peremitan , penggantungan atau peringanan hukuman , dibawah Fasal (12) Perkara
42.
KEAHLIAN
DAN MESYUARAT
· Semua
raja dan Yang Dipertua Negeri secara automatic menjadi ahli Majis
Raja-Raja.Kehadiran adalah sangat mustahak.
· Seorang
wakil hendaklah mengikut peruntukan Undang-undang Negeri/Tubuh bagi sesuatu
negeri itu.
· Ketua
Negara Malaysia dan diiringi oleh Perdana Menteri sebagai penasihat baginda.
· Pengerusi
bagi Mesyuarat Majlis Raja-Raja adalah dipegang oleh kesemua Sembilan orang
Melayu secara bergilir-gilir dan mesyuarat lazimnya diadakan tiga kali
setahun,tetapi Penyimpan Mohor Besar raja-raja hendaklah memangil Mesyuarat
Majlis Raja-Raja apabila dikehendaki berbuat demikian oleh Yang Dipertuan
Agung.
ISLAM SEBAGAI AGAMA PERSEKUTUAN DAN KEDUDUKAN AGAMA-AGAMA
LAIN
·
agama
islam bertapak di tanah melayu sejak awal abad ke-13
·
bukti
penemuan batu bersurat Terengganu bertarikh 1292 masihi dan berkembang maju
pada zaman pemerintahan kesultanan melayu melaka pada abad ke-15.
·
perkembangan
agama islam berlangsug walaupun tanah melayu dijajah oleh british sehinggalah
mencapai kemerdekaan.
·
perkara
3 (1) perlembagaan persekutuan memperuntukkan agama islam sebagai agama bagi
persekutuan , tapi , perlembagaan persekutuan beri kebebasan kepada individu
untuk mengamalkan agama sendiri dengan cara aman dan harmoni di mana-mana
bahagian persekutuan.
·
raja
atau sultan bertindak sebagai ketua agama islam di negerinya.manakala,YDPA
berperanan sebagai ketua agama islam hanya di negerinya : melaka,pulau pinang,
sabah dan sarawak.
·
Majlis
raja-raja bertindak sebagai ketua agama islam di negeri masing-masing.
·
Majlis
raja-raja di setiap negeri bertindak secara bersama atau persetujuan ramai
dalam menentukan hal-hal mengenai agama islam.
·
bagi
menyelaraskan pentadbiran hal ehwal agama islam pada peringkat persekutuan
,sebuah majlis kebangsaan hal ehwal agama islam ditubuhkan oleh majlis
raja-raja.
·
anggota
terdiri daripada:seorang pengerusi (biasanya perdana menteri),seorang wakil
dari setiap negeri semenanjung malaysia yang dilantik oleh raja negeri
masing-masing.bagi pulau pinang dan melaka,wakil dilantik oleh YDPA, dan sabah
oleh yang dipertua negeri sabah serta sarawak oleh yang dipertua negeri
sarawak,5 orang ahli yang dilantik YDPA dengan persetujuan daripada majlis
raja-raja.
ISLAM SEBAGAI AGAMA PERSEKUTUAN DAN KEDUDUKAN AGAMA-AGAMA
LAIN
·
Agama
islam bertapak di tanah melayu sejak awal abad ke-13.
·
bukti
penemuan batu bersurat Terengganu yang bertarikh 1292 masihi,berkembang maju
pada zaman pemerintahan kesultanan melayu melaka pada abad ke-15.
·
Perkembangan
agama islam tetap berlangsung,walaupun telah dijajah oleh British sehinggalah
mencapai kemerdekaan.
·
Perkara
3(1) perlembagaan persekutuan memperuntukkan agama islam sebagai agama bagi
persekutuan ,tapi , perlembagaan persekutuan beri kebebasan kepada individu untuk mengamalkan agama sendiri
dengan cara aman dan hormani di mana-mana bahagian persekutuan.
·
Raja
atau sultan bertindak sebagai ketua agama islam di negerinya.Manakala ,YDPA
berperanan sebagai ketua agama islam di negerinya : melaka,pulau pinang dan
wilayah persekutuan termasuk sabah dan sarawak.
·
Majlis
raja-raja bertindak sebagai ketua agama islam di negeri masing-masing.
·
Majlis
raja-raja di setiap negeri bertindak secara bersama atau persetujuan ramai
dalam menentukan hal-hal mengenai agama islam di persekutuan seperti :penentuan
tarikh mula puasa dan tarikh 1 syawal.
·
Majlis
raja-raja bersetuju dan YDPA bertindak mewakili raja-raja.Kedudukan
diperuntukkan dalam perkara 3(2) perlembagaan persekutuan Malaysia.
·
Antara
bidang tugas majlis kebangsaan hal ehwal agama islam adalah bagi menasihati apa
apa perkara yang diagihkan oleh majlis Raja raja, kerajaan negeri dan majlis
agama negeri. Ia juga menasihati majlis raja raja, kejaran negeri dan majlis
agama negeri mengenai perkara perkara yang berkaitan dengan hukum syarak,
pendidikan islam dan lain lain perkara
mengenai agama islam dengan tujuan untuk memperbaik dan mengadakan peyeragaman
hukum syarak dan pentadbiran islam.
·
Setiap
negeri mempunyai sebuah majlis agama islam yang berperanan menasihati raja
mengenai hal ehwal agama islam.
·
Penubuhan
majlis berdasarkan undang undang negeri.
·
Menurut
perkara 11(4) memperuntukkan undang undang negeri dan undang undang persekutuan
boleh mengawal atau menyekat apa apa iktikad atau perkercayaan agama dalam
kalangan orang islam.
·
Perkara
12 perlembagaan persukutuan memberi kuasa kepada persekutuan untuk mengadakan
undang undang bagi memperuntukkan bantuan kewangan bagi penubuhan Yayasan Islam
ataupun pembiayaan pelajaran agama islam kepada orang islam selain di sabah dan
sarawak, kecuali telah mendapat kebenaran daripada Yang Dipertuan Negeri
berkenaan.
·
Agama
islam terlentak dalam senarai negeri yang bermaksud hanya negeri negeri sahaja
yang berkuasa dalam hal perundangan agama islam.
·
Terdapat
beberapa perkara yang berada dibawah kuasa perundangan negeri mengenai agama
islam seperti dalam jadual berikut:
Jadual : perkara
perkara dibawah kuasa Perundangan Negeri mengenai Agama Islam
1.Hukum syarak dan undang undang diri dan keluarga.
2.Adat istiadat melayu
3.Wakaf
4.Fitrah
5.Zakat
6.Baitulmal
7.Masjid
8.Mengadakan hukuman bagi kesalahan dilakukan oleh
orang islam terhadap rukun islam.
9.Mahkamah syariah
10.Mengawal iktikad dan kepercayaan dalam kalangan
orang islam.
|
kewarganegaraan
1.
Konsep kewarganegaraan telah wujud di Negara Barat
seperti Perancis dan Amerika syarikat sejak abat yang ke-18.kewarganegaraan
biasanya dikaitkan dengan ketaatan yang diberikan kepada sesuatu
wilayah,bandar,negeri atau Negara dan sanggup menerima segala tugas dan
tanggungjawab.
2.
Seseorang warganegara mempunyai tugas-tugas tertentu
terhadap negaranya seperti mempertahankan Negara daripada ancaman
musuh,memajukan Negara,memelihara kedaulatan,taat setia kepada Negara,dalam
erti lain,seseorang warganegara itu perlu menyayangi Negara tempat tumpah darah
mereka.
3.
Negara pula mempunyai tugas-tugas tertentu terhadap
warganegaranya seperti menjaga dan melindungi hak-hak rakyatnya.
HAK ISTIMEWA
ORANG MELAYU ,BUMIPUTERA DAN HAK KAUM-KAUM LAIN
Ø
Orang
melayu merupakan penduduk asal negara ini dan terbentuk nama Tanah Melayu pada
suatu masa dahulu .
Ø
Terkenal
dari segi pelayaran ,seni bina dan seni
halus .
Ø
Orang
melayu kebanyakkannya terlibat dalam sektor pertanian, perikanan dan perlautan
Ø
Mereka
membuka kawasan hutan dan pedalaman menjadi kawasan penempatan dan pusat
pemerintahan .
Ø
Perkara
160 (2) mentakrifkan tentang orang melayu sebagai :
Ø
Orang
melayu dan bumiputera mendapat hak keistimewaan dalam sektor perkhidmatan awam
,ekonomi dan pendidikan seperti :
·
PERKHIDMATAN AWAM
ü Jawatan-jawatan rendah dalam pentadbiran dipegang
golongan india dan sri lanka yang bertuturan bahasa inggeris ketika penjajahan.
ü Jawatan-jawatan tinggi dipegang oleh pegawai-pegawai
british .
ü Perkara 153 memberikan tanggungjawab kepada YDPA untuk
menentukan perizaban bagi orang melayu dan bumiputera di sabah dan sarawak .
·
EKONOMI
ü Orang melayu kurang menceburkan diri dalam bidang
perdagangan dan perniagaan .
ü Usaha-usaha kerajaan adalah untuk :
(1) menghapuskan
pengenalan bangsa mengikut pekerjaan terutama dalam bidang perniagaan yang
didominasikan oleh bangsa asing .
(2) pengenalan
Dasar Ekonomi Baru (DEB) pada tahun 1970-an (1970-1990) dengan harapan melayu
akan memiliki 30% daripada jumlah kegiatan perdagangan dan perindustrian .
·
PENDIDIKAN
ü Orang melayu tidak ramai yang berpendidikan tinggi
disebabkan bilangan orang melayu yang sedikit .
ü Kebanyakkannya adalah buta huruf kerana ketinggalan
dalam pendidikan melayu mahupun inggeris .
ü Kemudahan khas perlu diadakan supaya orang melayu
dapat bersaing dalam sektor pendidikan yang merupakan asas kemajuan dalam
bidang ekonomi dan politik .
ü YDPA bertanggungjawab melindungi kedudukan istimewa
orang melayu dan bumiputera sabah dan
sarawak.Contoh : biasiswa ,bantuan dan keistimewaan-keistimewaan pelajaran.
HAK
ASASI INDIVIDU DI SISI PERLEMBAGAAN
1.
|
Komitmen
penuh mengikut prinsip-prinsip asas international bill on human rights dan
lain-lain agensi hak asasi manusia.Namun, pelaksanaannya perluu mengambil
kira nilai-nilai tempatan.
|
2.
|
Berpegang
bahawa kesemua hak asasi manusia adalah bersifat sejagat, tidak boleh
dipisahkn dan saling bergantung serta saling berkait Antara satu sama lain.
|
3.
|
Memegang
teguh prinsip-prinsip yang objektif, tidak berpihak-pihak dan tidak
memilih-milih..
|
4.
|
Menolak
sebarang prinsip mempolitikkan dan memilih kasih akan hak asasi manunsia.
|
5.
|
Menolak
penggunaan hak asasi manusia sebagai syarat-syarat untuk seebarang bantuan
kewangan dan pembangunan atau sebagai langkah-langkah yang digunakan untuk
menggembangkan perdangangan
|
6.
|
Menghormati
dan mematuhi sepenuhnya kedaulatan Negara dan keutuhan wiyaha serta tidak
campur tangan dalam hal ehwal dalam negeri sesebuah Negara.
|
7.
|
Menyokong
hak-hak untuk pembangunan sebagai hak sejagat dan merupakan sesuatu yang
perlu untuk melengkapkan asas-asas hak asasi manusia.
|
8.
|
Malaysia
telah bergiat aktif dalam Suruhanjaya Hak Asasi Manusia Pertubuhn
Bangsa-bangsa Bersatu (UNCHR) sejak awal tahun 1990-an. Pada tahun 1993-1995,
Malaysia telah dilantik sebagai ahli suruhajaya tersebut oleh Majlis Ekonomi
Sosial Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu.
|
Bahagian 11 Perlembagaan Persekutuan Menjamin
Kebebasan Asasi
ARTIKEL
|
PERKARA
|
1.
|
Hak
kepada kehidupan
Hak
kepada Kebebasan Peribadi
|
2.
|
Larangan
terhadap perhambaan dan bekerja secara paksaan.
|
3.
|
Perlindungan
daripada undang-undang jenayah yang berkuatkuasa sebelum tarikh ia diluluskan
dan undang-undang jenayah.
|
4.
|
Hak
untuk kesamarataan disisi undang-undang.
|
5.
|
Larangan
daripada dibuang negeri kebebasan bergerak.
|
6.
|
Kebebasan
bersuara, berkumpul dan berpersatuan.
|
7.
|
Kebebasan
beragama.
|
8.
|
Hak-hak
berkaitan pelajaran.
|
9.
|
Hak
memiliki harta.
|
KEBEBASAN
DIRI
· Tiada
keabdian dan kerja paksa.
· Kesamarataan
disisi undang-undang.
· Larangan
buang negeri dan kebebasan bergerak.
· Kebebasan
bercakap, berhimpun dan menubuhkan persatuan.
· Kebebasan
Agama
· Kesamarataan
dalam pelajaran
· Hak
untuk harta
KEABDIAN
DAN KERJA PAKSA
· Perkara
6-Perlembagaan Persekutuan Malaysia memperuntukkan bahawa tidak seorang pun
boleh bertahan sebagai hamba abdi.
· Perkara
7-Tidak seorang pun boleh dihukum kerana sesuatu perbuatan yang tidak menjadi
kesalahan disisi undang-undang pada masa perbuatan itu dilakukan dan tidak
sesiapa juga boleh menaggung huukuman yang lebih berat bagi sesuatu kesalahan.
LARANGAN
BUANG NEGERI DAN KEBEBASAN BERGERAK
· Perkara
9 Perlembagaan Persekutun Malaysia memperuntukkan tidak seorang pun warganegara
yang boleh dibuang negeri atau ditahan.
· Warganegara
mempunyai hak untuk bebas bercakap dan mengeluarkan fikiran.
KEBEBASAN
BERAGAMA
· Memperuntukkan
agama islam sebagai agama rasmi persekutuan, namun setiap warganegara Malaysia
berhak mengamalkan agamanya sendiri melalui Perkara 11 Perlembagaan Persekutuan
· Setiap
individu berhak untuk menggembangkan agamanya, tetai undang-undang negeri dan
undang-undang persekutuan boleh mengawal atau menyekat pengembangan apa-apa
iktikad atau kepercayaan agama dalam kalangan orang yang menganuti agama islam.
HAK
UNTUK HARTA
· Perkara
13 Perlembagaan Persekutuan Malaysia memperuntukkan tidak seorang pun boleh
dilucutkan hartanya, kecuali menurut undang-undang.
· Tidak
boleh membuat peruntukan untuk mengambil atau menggunakan harta degan paksa
tanpa pampasan yang mencukupi.
KESIMPULAN
Kewujudan
perlembagaan sebagai asas undang undang mempunyai peranan yang sangat besar
dalam membentuk perjalanan pemerintahan di negara ini. Walaupun merupakan
sebuah perlembagaan yang terlalu panjang dan terperinci, namun perlembagaan
tersebut telah berjaya melicinkan perntadbiran negara dan mewujudkan keamanan
serta kestabilan negara. Perlembagaan merupan tunjang keamanan dan perpaduan
kaum di Malaysia. Ini kerana, sejarah pembentukan perlembagaan adalah atas
dasar persetujuan semua kaum. Perlembagaan juga menjadi dasar pada pembentukan
sistem Demokrasi Berpalimen di Malaysia.
No comments:
Post a Comment