Sunday, July 20, 2014


DEFINISI PERLEMBAGAAN
1.    PERLEMBAGAAN MERUPAKAN PRINSIP-PRINSIP ASAS YANG MENETUKAN CARA SESEBUAH NEGERI ITU DIASASKAN DAN DIPERINTAH SEPERTI YANG TERMAKTUB DALAM UNDANG-UNDANG, ADAT ATAU PERATURAN YANG LAZIM DIPAKAI.
2.    PERLEMBAGAAN JUGA BERSANGKUT PAUT DENGAN CARA KEPUTUSAN-KEPUTUSAN AWAM YANG DICAPAI DAN KUASA YANG DIAGIH-AGIHKAN ANTARA INSTITUSI KERAJAAN, SAMA ADA DIPUSAT MAHUPUN PADA PERINGKAT TEMPATAN.
3.    MENETAPKAN HAD-HAD KEWIBAWAAN KERAJAAN DAN CARA-CARA PEMILIHAN SERTA PERLANTIKAN PEMERINTAH.
4.    MERUPAKAN SUMBER UNDANG-UNDANG YANG TERTINGGI DI SESEBUAH NEGARA.
5.    UNTUK MENYELARASKAN PEMERINTAHAN SESEBUAH NEGARA.
6.    BERPERANAN SEBAGAI GARIS PANDUAN PENBENTUKAN UNDANG-UNDANG SAMAADA DIPEMERINTAHAN  ATAU RAKYAT.
7.    BERAMATLAMAT MEMBERIKAN JAMINAN DAN PERLINDUNGAN KEPADA RAKYAT.

SEJARAH PENGUBALAN PERLEMBAGAAN
1.    DIKENALI SEBAGAI PERLEMBAGAAN TANAH MELAYU PADA HARI KEMERDEKAAN DICAPAI.
2.    NAMA ITU DIUBAH PULA KEPADA PERLEMBAGAAN PERSEKUTUAN MALAYSIA PADA 16 SEPTEMBER 1963.
3.    SEMASA PERANG DUNIA KEDUA (1942-1945), JEPUN MENAKLUKI TANAH MELAYU.
4.    BRITISH KEMBALI MENDUDUKI TANAH MELAYU DAN MEMPERKENALKAN SATU BENTUK PEMERINTAHAN YANG BAHARU, IAITU  MALAYAN UNION PADA APRIL 1946.
5.    BENTUK PEMERINTAHAN BARU ITU MENDA[AT TENTANGAN YANG HEBAT DARIPADA ORANG MELAYU.
6.    PENENTANGAN INI MENYEBABKAN BRITISH MEMPERKENALKAN PULA SATU LAGI BENTUK PENTADBIRANG YANG BARU IAITU PERJANJIAN PERSEKUTUAN 1948.
7.    MAJLIS PERUNDANGAN MENGANDUNGI ANGGOTA RASMI DAN SEBILANGAN ANGGOTA TIDAK RASMI YANG DILANTIK OLEH PESURUHJAYA TINGGI BRITISH.
8.    HASIL DARIPADA PERJANJIAN INI, LAHIRLAH SATU PERLEMBAGAAN BAHARU BAGI TANAH MELAYU YANG BERKUATKUASA PADA 1 FEBRUARI 1948.
9.    SELEPAS PILIHAN RAYA 1955, PARTI PERIKATAN YANG MENANG MAJORITI DAN MENJADI KERAJAAN PEMERINTAH TELAH MENUNTUT AGAR PIHAK PENJAJAH BRITISH MENGADAKAN SATU PERSIDANGAN PERLEMBAGAAN DI LONDON.
10.                       TUJUANNYA UNTUK MENGUBAL SATU PERLEMBAGAAN UNTUK PEREKUTUAN YANG MERDEKA.
11.                       TELAH MENUBUHKAN SEBUAH SURUHANJAYA PERLEMBAGAAN PERSEKUTUAN TANAH MELAYU YANG DIPENGERUSIAKN OLEH :
·       LORD REID (ENGLAND)
·       SIR IVOR  JENNINS (UK)
·       SIR WILLIAM MAKELL (AUSTALIA)
·       B.MALIK (INDIA)
·       HAKIM ABDUL HAMID (PAKISTAN)

PERANAN PERLEMBAGAAN
1.    MEWUJUDKAN PEMERINTAHAN YANG ADIL
Ø UNTUK MEWUJUDKAN PEMERINTAHAN YANG ADIL.
Ø DARI SEGI SEJARAH KEWUJUDAN BERDASARKAN TOLAK ANSUR ANTARA KAUM DALAM BEBERAPA PERKARA SEPERTI
·       HAK ISTIMEWA ORANG MELAYU
·       BAHASA MELAYU
·       AGAMA ISLAM

2.    MENGELAKKAN PENYALAGUNAAN KUASA DAN MENGAWAL ERGERAKAN KERAJAAN DAN RAAKYAT.
Ø MEMBENTUK PEMBAHAGIAN KUASA
Ø DAPAT MENGELAKKAN DARIPADA DOMINASI KUASA OLEH SESUATU PIHAK
Ø WALAUPUN BAGINDA MEMPUNYAI BIDANG KUASA TERTENTU, TETAPI TINDAKAN MEREKA TERTAKLUK PADA PERLEMBAGAAN.

3.    ALAT PEYELESAIAN MASALAH
Ø MENJADI UNDANG-UNDANG TERTINGGI NEGARA
Ø MENJADI RUJUKAN UTAMA DALAM PENGGUBALAN UNDANG-UNDANG PERSEKUTUAN DAN NEGERI.

4.    MENGEKALKAN RIWAYAT NEGARA BANGSA
Ø MENGEKALKAN IDENTITI NEGARA, BANGSA MALAYSIA MELALUI PERLEMBAGAAN, SISTEM PENTADBIRAN DAN PERJALAN UNDANG-UNDANG NEGARA SUPAYA DAPAT DILAKSANAKAN.

BENTUK-BENTUK PERLEMBGAAN
1.    PERLEMBAGAAN BERTULIS
Ø MERUPAKAN BENTUK PERLEMBAGAAN YANG DIKUMPULKAN DAN DISUSUN DALAM SEBUAH DOKUMEN SERTA MENGADUNGI TIGA SIFAT YANG UTAMA IAITU :
·       KUKUH DAN SUKAR UNTUK DIBUAT PINDAAN MELAINKAN ADA PERUNTUKAN DALAM PERLEMBAGAAN TERSEBUT YANG MEMBOLEHKANNYA DIPINDA
·       PARLIMEN MEMPUNYAI KUASA, MEMBUAT UNDANG-UNDAG TERHADAP PERKARA YANG TERKANDUG DALAM PERLEMBAGAAN.
·       MAKAMAH MEMPUNYAI KUASA UNTUK MENTAFSIR UNDANG-UNDANG DAN MELINDUNGI PERLEMBAGAAN.

2.    PERLEMBAGAAN TIDAK BERTULIS
Ø MERANGKUMI SEMUA PERINSIP PERLEMBAGAAN YANG TIDAK TERKUMPUL DALAM SATU SURAT ATAU DOKUMEN.

UNDANG-UNDANG UTAMA PERSEKUTUAN

1.    PERLEMBAGAAN ADALAH UNDANG-UNDANG UTAMA PERSEKUTUAN. MANA-MANA UNDANG-UNDANG YANG DILULUSKAN SELEPAS KEMERDEKAAN YANG TIDAK SELARAS DENGAN PERLEMBAGAAN  ADALAH TIDAK SAH.

2.    KESAHAN MANA-MANA UNDANG-UNDANG TIDAK BOLEH DIPERSOALKAN ATAS ALASAN :

Ø UNDANG-UNDANG ITU MENGENAKAN SEKATAN-SEKATAN KE ATAS HAK YANG DISEBUT PERKARA 9(2) TETAPI TIDAK BERHUBUNG DENGAN PERKARA YANG DISEBUT DALAM PERKARA ITU.

Ø UNDANG-UNDANG ITU MENGENAKAN SEKATA YANG DISEBUT DALAM 10(2) TETAPI SEKATAN ITU TIDAK DISIFATKAN PERLU OLEH PARLIMEN BAGI MAKSUD-MAKSUD YANG DISEBUT DALAM PERKARA ITU

3.    KESAHAN MANA-MANA UNDANG-UNDANG YANG DIBUAT OLEH PARLIMEN ATAU BADAN PERUNDANGAN MANA-MANA NEGERI TIDAK BOLEH DIPERSOALKAN. BADAN PERUNDANGAN NEGERI TIDAK MEMPUNYAI KUASA UNTUK MEMBUAT UNDANG-UNDANG KECUALI DALAM PROSIDING UNTUK MENDAPATKAN SUATU PENEPATAN BAHAWA UNDANG-UNDANG ITU SAH ATAS ALASAN :

Ø JIKA UNDANG-UNDANG ITU TELAH DIBUAT OLEH PARLIMEN.
Ø JIKA UNDANG-UNDANG ITU TELAH DIBUAT OLEH BADAN PERUNDANGAN SESEBUAH NEGERI, DALAM PROSIDING ANTARA PERSEKUTUAN DENGAN NEGERI ITU
KETERTINGGIAN PERLEMBAGAAN
Ø Perlembagaan menjadi rujukan rakyat dan pemerintah sejak merdeka hingga kini .
Ø Malaysia kini mempunyai persekutuan yang mempunyai sebuah perlembagaan bertulis .

KONSEP
PARLIMEN
·       Memperoleh kuasa daripada perlembagaan .
·       Menentukan perkara persekutuan/negeri yang boleh mereka lalukan .
  • Menentukan kuasa perundangan kerajaan persekutuan .
PERLEMBAGAAN
·       Membolehkan parlimen/dewan undangan negeri  membuat undang-undang mengenainya .Contoh: Pertahanan ,pelajaran ,hal ehwal luar negara dan sebagainya .
·       Undang-undang itu tidak sah jika ia campur tangan/bercanggah  dalam pembentukan undang-undang di luar perkara persekutuan

KEDUDUKAN YDPA
·       Merupakan Raja Berpelembagaan iaitu bertindak mengikut nasihat jemaah menteri an tertaluk kepada undang-undang yang dikenakan .

KUASA PERUNDANGAN
·       Dijalankan oleh berbagai-bagai  badan seperti badan perundangan ,kuasa kehakiman dan kuasa YDPA yang tertakluk kepada sekatan yang dikenakan oleh perlembagaan .

KEBEBASAN ASASI
·       Mengamalkan sistem demokrasi berparlimen .
·       Kerajaan tidak boleh :

PINDAAN PERLEMBAGAAN
       i.            Semenjak tahun 1957 sehingga ke akhir tahun 1982, Perlembagaan Malaysia telah dipinda lebih kurang 22 kali.
    ii.            Perlembagaan Malayysia boleh dipinda dengan mudah oleh Prlimen seperti yng dijelaskan dalam Perkara 159 dan Perkara 161 (E)
 iii.            Yang menjelaskan beberapa perkara yang boleh dipinda seperti berikut

PERKARA
BUTIRAN
Perkara 159 (4)
Sesetengah perkara boleh dipinda dengan suara majority 2/3 dalam tiap-tiap Majlis Parlmen tanpa persetujuan sesiapa dari luar Majlis Parlimen.
Perkara 161 (E)
Sesetengah perkara yang mempunyai kepetingan bagi Sabah dan Sarawak boleh dipinda dengan suara lebih 2/3 dalam tiap-tiap Majlis Parlimen, jika ia dipersetujuai oleh Yang Diertua mana-mana negeri.

PERKARA-PERKARA YANG PERNAH DIPINDA
Pemisahan Singapura –
·       Pemisahan mana-mana wilayah Malaysia adalah dilarang oleh Perlembagaan.
·       Memerlukan pesejutuan Majlis Raja-Raja terlebih dahulu. Pindaan dibuat dengan 2/3 daripada ahli Dewan Rakyat menyokong pindaan ini.
·       Oleh itu, pada bulan September 1963, Singapura keluar dari Persekutun Malaysia.
Mengenai Gender –
·       Artikel 8(2) telah dipinda bsgi memasukkan perktaan gender supaya yiada lagi sebarang undang-undang atau dasar yang mendiskriminasikan wanita.
·       Memastikan tidak ada diskriminasi Antara jantina di Negara ini. Perkataan ‘jantina’ akan ditambah kepada Perkara 8(2).

Kekebalan Raja–
·       Kerajaan meminda Perlembagaan Persekutuan yang dianggap sebagai kekebalan atau imuniti raja-raja, iaitu mereka tidak boleh dihadapkan ke makhamah biasa untuk orang ramai kerana melakukan apa-apa kesalahan.
·       Perasaan marah kepada raja atau system beraja dapat dielakkan kerana rakyat dilindungi oleh undang-undang.
Kedudukan Yang di-Pertuan Agong atau Kedudukan Raja-
·       Yang di-Pertuan Agong berhenti menjalankan fungsinya sebagai Agong apabila menghadapi tindakan undang-undang.
·       Jika didapati bersalah dan dihukum penjara lebih daripada satu hari, maka baginda akan diturunkan takhta melainkan jika bainda diampunkan.
·       Pemangku Raja atau Jemaah Pemangku Raja akan dilantik mengikut Perlembagaan Negeri untuk menjalankan fungsi raja negeri  berkenaan.
·       Perkara 71 Fasal 4 Perlembagaan Negeri mesti mengandungi peruntukan-peruntukan yang dinyatakan di dalam Jadual 8 Perlembagaan Persekutuan.
Pengurusan Bekalan Air-
·       Membolehkan kerajaan Persekutuan mengawal seia pengurusan bekalan air pada peringkat negeri, kecuali Sabah dan Sarawak.
Kes Rogol-
·       Kes rogol telah dipinda untuk meningkatkan lagi keberkesanannya serta meningkatkan tahap keeadilan atau sense of justice bagi si mangsa.
·       Menaikkan tahap umur bagi Statutory Rape daripada 14 tahun  kepada 16 tahun mengenakan tempoh penjara minimum secara mandatory bagi perogol yang didapati bersalah.
·       Menambahkan tempoh penjara maksimum bagi kes mencabul kehormatan dari dua hingga 10 tahun.

TATACARA PINDAAN PERLEMBAGAAN
·       Sesuatu rang undang-udang yang hendak dipinda perlu dibahaskan di Dewan Parlimen.
·       Rang undang-undang tersebut akan dibahaskan dalam beberapa peringkat, iaitu Bacaan Pertama, Bacaan Kedua, Peringkat Jawatankuasa dan seterusnya Bacaan Ketiga.
·       Rang undang-undang dihantarkan kepada Yang di-Pertuan Agong untuk diperkenankan. Setelah menerimanya, Yng di-Pertuan Agong mengikut perlembagaan yang mempunyai dua pilihan, iaitu:
       i.            Baginda memberi pekenan kepada rang undang-udang tersebut dalam tempoh 30 hari.
    ii.            Baginda memuangkan semula kepada Parlien dengan menyatakan sebab rang udang-undang tersebut tidak diperkenankan untuk dipertimbangkan semula atau diubahsuaikan oleh Parlimen.

PERKENAAN YDPA
 
BACAAN KETIGA-TIGA MENDAPAT  MAJORITI 2/3 SUASANA AHLI DEWAN RAKYAT DAN NEGERI
 
PERINGKAT JAWATANKUASA
 
BACAAN KEDUA
 
BACAAN PERTAMA
 
RANG UNDANG-UNDANG DIBAHASKAN DI DEWAN PARLIMEN
 
  


 
















PERLEMBAGAAN PERSEKUTUAN DAN NEGERI
Ø Malaysia merupakan sebuah negara persekutuan.
Ø Kerajaan persekutuan dan negeri merupakan dua badan penting dalam sistem pemerintahan negara.
Ø kedua-duanya bertanggungjawab dalam dalam menentukan hala tuju pembangunan negara.
Ø terdapat dua pembahagian penting : Perlembagaan Persekutuan dan Perlembagaan Negeri.

PERLEMBAGAAN PERSEKUTUAN
1.    Perlembagaan Persekutuan Malaysia mengandungi 183 perkara yang menyentuh pelbagai aspek pemerintahan seperti:
·       kebebasan asasi
·       kuasa
·       kedudukan YDPA
·       keistimewaan raja-raja melayu
·       hak orang melayu
·       soal bahasa melayu
·       agama
·       kewarganegaraan
·       kehakiman
2.    Perlembagaan persekutuan Malaysia mempunyai ciri-ciri yang khas dan telah menjadikan perlembagaan sebagai undang-undang negara yang menjamin keamanan dan kesejahteraan rakyatnya.



3.    ciri-cirinya ialah :
·       Melambangkan Malaysia sebagai sebuah negara persekutuan.
·       Mempunyai raja berpelembagaan
·       Mengamalkan sistem demokrasi berpalimen
·       Agama islam sebagai agama rasmi,tetapi agama lain bebas diamalkan.
·       Memperuntukkan pengasingan kuasa dalam pentadbiran kerajaan
Senarai
Senarai persekutuan






Senarai bersama







Senarai negeri
Perkara-perkara
Meliputi perkara mengenai hal ehwal luar negara,pertahanan,keselamatan dalam negeri,undang-undang jenayah dan sivil,kewarganegaraan dan lain-lain.
Meliputi perkara yang membolehkan
badan perundangan negeri membuat
undang-undang selagi tidak
bertentangan dengan undang-undang
persekutuan.Contohnya,perlindungan
bagi binatang liar,
biasiswa,perlindungan kanak
kanak,perancangan bandar dan
kampung,kesihatan awam dan lain
lain.
Meliputi perkara-perkara yang
diserahkan kepada negeri seperti
hukum syarak,undang-undang diri dan
keluarga orang islam,hari kelepasan
negeri,jentera kerajaan negeri dan lain-
lain.

PERLEMBAGAAN NEGERI
1.    Perlembagaan Malaysia terbentuk hasil daripada perkongsian antara negeri yang menganggotai Persekutuan Malaysia/
2.    Perkara 71(1) Perlembagaan Persekutuan memperuntukkan kerajaan persekutuan menjamin hak raja sesebuah negeri untuk mewarisi dan memegang, menikmati dan menjalankan hak hak perlembagaan dan keistimewaan negeri itu mengikut perlembagaan negeri tersebut.
3.    Apa apa pertikaian tentang hak untuk mawarisi seorang raja bagi mana mana negeri hendaklah diputuskan oleh mana mana pihak berkuasa sahaja dan hanya mengikut apa apa cara sebagai mana yang diperuntukkan oleh perlembagaan.
4.    Perkara 71(3) meletakkan bahawa, jika parlimen mendapati apa apa peruntukan dalam perlembagaan sesuatu negeri tidak dipatuhi, walau apa pun yang terkandung dalam perlembagaan ini, parlimen boleh membuat undang undang supaya peruntukan itu dipatuhi.
5.    Peruntukan untuk kuasa negeri negeri diistilahkan sebagai perkara perlu. Peruntukan terkandung dalam perkara 71 yang memperuntukkan bahawa tiap tiap perlembagaan negeri mesti mempunyai peruntukan tetap tersebut.
6.    Jadual kelapan,ada dua peruntukan utama:
·       Bahagian 1-Peruntukan tetap dan peruntukan kewangan
·       Bahagian 2-peruntukan sementara
7.    Kebanyakan negeri Melayu mengikut peraturan tetap.Peruntukan menggariskan negeri itu mengandungi:
·       Raja/Yang Dipertua Negeri
·       Majlis Mesyuarat Kerajaan Negeri
·       Pihak berkuasa perundangan Negeri
·       Dewan undangan Negeri
8.    Perlembagaan Persekutuan memperuntukkan perhubungan kerajaan persekutuan dengan kerajaan negeri.Terdapat 7 bab:
·       Pembahagian kuasa-kuasa perundangan
·       Pembahagian kuasa-kuasa pemerintah
·       Pembahagian beban kewangan
·       Tanah
·       Pembangunan negara
·       Agihan persekutuan kepada negeri
·       Majlis negara bagi kerajaan tempatan
PINDAAN PERLEMBAGAAN NEGERI
1.    peruntukan-peruntukan Perlembagaan Negeri dipinda oleh undang-undang negeri,tidak boleh dipinda dengan cara lain.
2.    Peruntukan Perlembagaan Negeri tidak boleh dipinda ialah warisan takhta kerajaan dan kedudukan para pembesar Melayu tidak boleh dipinda oleh Badan Perundangan Negeri
3.    Sesuatu rang undang-undang membuat apa-apa pindaan kepada Perlembagaan Negeri selain:
·       Apa-apa pindaan yang berbangkit daripada sesuatu undang-undang yang memperuntukkan bilangan ahli yang dilantik bagi badan perundangan negeri
·       Apa-apa pindaan yang akan menyelaraskan perlembagaan negeri dengan mana-mana peruntukan perlu yang dinyatakan dalam jadual kelapan perlembagaan persekutuan Malaysia (jika ia dibuat selepas dewan undangan Negeri dipilih mengikut sesyen 4)
4.    semua perkara berikut tidak boleh diluluskan oleh dewan undangan negeri kecuali rang undang-undang itu telah disokong pada bacaan kali keduan dan ketiga dan memperoleh undi sebanyak 2/3 daripada jumlah ahlinya.Walau bagaimanapun,pada perenggan (a) dan (b) tidak memerlukan kelebihan undi 2/3.

5.    Sesetengah perlembagaan negeri memerlukan persetujuan daripada kumpulan orang tertentu terhadap pindaan mengenai:

·       Pelantikan dan sifat-sifat waris takhta,permaisuri raja atau pemangku raja atau ahli-ahli jemaah pemangku Raja Negeri.
·       Pemecatan,penarikan diri,penurunan takhta raja atau waris-warisnya.
·       Pelantikan dan sifat-sifat para pembesar memerintah atau para pembesar adat melayu dan ahli-ahli majlis penasihat mengenai agama atau adat dan badan seumpamanya.
·       Hal bagi mengadakan,mengatur,mengesah dan melucutkan pangkat,gelaran,kehormatan,kebesaran dan kurniaan adat melayu dan mengadakan peraturan mengenai balai diraja dan istana.
6.    Parlimen boleh meminda sesuatu perlembagaan negeri untuk sementara waktu atas alasan keamanan negara seperti keadaan darurat.
Peruntukan utama dalam perlembagaan.
Perlembagaan persekutuan Malaysia yang terhasil sejak kemerdekaan masih kekalkan peruntukan-peruntukan penting dalam perlembagaan seperti:
1.    Hak asasi.
2.    kewarganegaraan.
3.    Hak istimewa Orang Melayu.
4.    Agama dan Bangsa.



Peruntukan utama perlembagaan
·       Bahasa Melayu.
·       kedudukan keistimewaan Raja-Raja.
·       Agama Islam.
·       kewarganegaraan.
·       Hak kebebasan Asasi.

Kewarganegaraan
1.    Konsep kewarganegaraan telah wujud di Negara Barat seperti Perancis dan Amerika syarikat sejak abat yang ke-18.kewarganegaraan biasanya dikaitkan dengan ketaatan yang diberikan kepada sesuatu wilayah,bandar,negeri atau Negara dan sanggup menerima segala tugas dan tanggungjawab.
2.    Seseorang warganegara mempunyai tugas-tugas tertentu terhadap negaranya seperti mempertahankan Negara daripada ancaman musuh,memajukan Negara,memelihara kedaulatan,taat setia kepada Negara,dalam erti lain,seseorang warganegara itu perlu menyayangi Negara tempat tumpah darah mereka.
3.    Negara pula mempunyai tugas-tugas tertentu terhadap warganegaranya seperti menjaga dan melindungi hak-hak rakyatnya.








                                                                             
BAHASA MELAYU
Ø Bahasa melayu menjadi lingua franca (bahasa perantaraan) sejak zaman kesultanan melayu melaka .
Ø Digunakan oleh pedagang-pedagang yang datang dari serata dunia pada masa itu .
Ø Bahasa melayu merosot apabila bahasa inggeris lebih diutamakan  dalam bidang pentadbiran dan pendidikan ketika zaman penjajahan .
Ø Stamford Raffles dan R.J. Wilkinson telah berminat dengan keunikan bahasa melayu dan muncul sebagai sarjana bahasa melayu .
Ø Tanah melayu tidak boleh menggunakan bahasa inggeris sebagai bahasa rasmi jika hendak menyatukan penduduk .
Ø Bahasa melayu perlu digunakan untuk maksud-maksud rasmi yang telah termaktub dalam perkara 152 perlembagaan persekutuan .
Ø Boleh dituduh melakukan kesalahan di bawah Akta Hasutan 1948 yang diperuntukkan oleh Ordinan (kuasa-kuasa perlu) Darurat Nombor45 ,1970 jika ada pihak-pihak menggunakan isu bahasa lain di khalayak ramai .
Ø Peruntukan-peruntukan sementara terhadap penggunaan bahasa melayu terutama selepas tanah melayu mencapai kemerdekaan dan kelonggaran penggunaan bahasa inggeris diperlukan.
Ø Bahasa inggeris dibenarkan digunakan dalam kedua-dua Majlis Parlimen dan Dewan Undangan bagi tempoh 10tahun selepas hari merdeka sehingga diperuntukan oleh parlimen.
Ø Parlimen menggugurkan peruntukan sementara melalui Akta Bahasa Kebangsaan 1967 selepas 10tahun dan akta ini tidak dipakai bagi negeri sabah dan sarawak .
Ø Akta ini disemak dan dikenali sebagai Akta Bahasa Kebangsaan 1963/67 .

HAK ISTIMEWA ORANG MELAYU ,BUMIPUTERA DAN HAK KAUM-KAUM LAIN
Ø Orang melayu merupakan penduduk asal negara ini dan terbentuk nama Tanah Melayu pada suatu masa dahulu .
Ø Terkenal dari segi  pelayaran ,seni bina dan seni halus .
Ø Orang melayu kebanyakkannya terlibat dalam sektor pertanian, perikanan dan perlautan
Ø Mereka membuka kawasan hutan dan pedalaman menjadi kawasan penempatan dan pusat pemerintahan .
Ø Perkara 160 (2) mentakrifkan tentang orang melayu sebagai :
Ø Orang melayu dan bumiputera mendapat hak keistimewaan dalam sektor perkhidmatan awam ,ekonomi dan pendidikan seperti :

·       PERKHIDMATAN  AWAM
ü Jawatan-jawatan rendah dalam pentadbiran dipegang golongan india dan sri lanka yang bertuturan bahasa inggeris ketika penjajahan.
ü Jawatan-jawatan tinggi dipegang oleh pegawai-pegawai british .
ü Perkara 153 memberikan tanggungjawab kepada YDPA untuk menentukan perizaban bagi orang melayu dan bumiputera di sabah dan sarawak .
·       EKONOMI
ü Orang melayu kurang menceburkan diri dalam bidang perdagangan dan perniagaan .
ü Usaha-usaha kerajaan adalah untuk  :
(1) menghapuskan pengenalan bangsa mengikut pekerjaan terutama dalam bidang perniagaan yang didominasikan oleh bangsa asing .
(2) pengenalan Dasar Ekonomi Baru (DEB) pada tahun 1970-an (1970-1990) dengan harapan melayu akan memiliki 30% daripada jumlah kegiatan perdagangan dan perindustrian .




·       PENDIDIKAN
ü Orang melayu tidak ramai yang berpendidikan tinggi disebabkan bilangan orang melayu yang sedikit .
ü Kebanyakkannya adalah buta huruf kerana ketinggalan dalam pendidikan melayu mahupun inggeris .
ü Kemudahan khas perlu diadakan supaya orang melayu dapat bersaing dalam sektor pendidikan yang merupakan asas kemajuan dalam bidang ekonomi dan politik .
ü YDPA bertanggungjawab melindungi kedudukan istimewa orang melayu dan  bumiputera sabah dan sarawak.Contoh : biasiswa ,bantuan dan keistimewaan-keistimewaan pelajaran .

KEDUDUKAN ISTIMEWA RAJA-RAJA MELAYU
·       Majlis Raja-Raja bermula dengan penubuhan Majlis Raja-Raja Meayu bagi negeri-negeri melayu bersekutu pada 1 Julai 1896 bagi membincangkan hal ehwal dan kepentingan bersama dengan pemerintah Inggeris.
·       Dikenali sebagai DURBAR telah diadakan pada 13-17 Julai 1897 di Istana Bukit Candan, Kuala Kangsar, Perak.
·       Keahliannya ditambah dengan kemasukan Negeri-Negeri Melayu Tidak Bersekutu iaitu negeri Johor, Kedah, Perlis, Kelantan dan Terengganu.
·       Majlis Raja-Raja merupakan sebuah badan rasmi yang ditubuhkan mengikut perkara 38 Perlembagaan Persekutuan Malaysia sebagai tempat bagi raja dan Yang di-Pertua Negeri bertemu dan berbincang.
·       Merupakan kuasa tertinggi dalam hal ehwal agama islam di Malaysia. Majlis ini dianggotai oleh semua 9 orang raja Melayu dan 4 orang Yang di-Pertua Negeri di Malaysia.
·       YAB Menteri Besar atau Ketua Menteri hadir sebagai penasihat kepada DYMM raja-raja dan TYT Yang di-Pertua Negeri masing-masing.

FUNGSI UTAMA MAJLIS RAJA-RAJA
·       Fungsi dan tugas-tugas Majlis Raja-Raja mengikut jadual kelima Perlembagaan adalah seperti berikut:

       i.            Memilih Yang Pertuan Agong dan Timbalan Yang Dipertuan Agong bagi Persekutuan mengikut peruntukan-peruntukan dalam Jadual Ketiga.
    ii.            Mempersetujui atau tidak supaya apa-apa perbuatan,amalan atau upacara agama meliputi seluruh Persekutuan .
 iii.            Mempersetujui atau tidak mempersetujui apa-apa undang-undang dan membuat atau memberikan nasihat mengenai apa-apa pelantikan yang menurut perlembagaan ini,memerlukan persetujuan Majlis Raja-Raja atau yang dikehendaki dibuat oleh atau selepas berunding dengan Majlis Raja-Raja.
 iv.            Melantik anggota-anggota Mahkhamah Khas dibawah Fasal (1) Perkara 182.
    v.            Memberi ampun,reprief dan respit atau meremitkan ,menggantung atau meringankan hukuman-hukuman , di bawah Fasal (12) Perkara 42,dan boleh menimbangkan soal-soal mengenai dasar Negara (misalnya,perubahan-perubahan tentang dasar imigresen) dan apa-apa juga perkara lain yang difikirkannya patut.
KUASA BUDI BICARA
Perkara 38(6) Perlembagaan Persekutuan memperuntukkan bahawa apabila Majlis Raja-Raja membincangkan perkara-perkara yang berikut , raja-raja boleh bertindak mengikut budi bicara mereka :
      I.            Memilih atau memecat Yang Dipertuan Agung daripada jawatannya atau memilih atau memecat Tmbalan Yang Dipertuan Agung.
   II.            Memberikan nasihat mengenai apa-apa pelantikan.
III.            Memperkenankan atau tidak memperkenankan apa-apa undang-undang yang mengubah sempadan-sempadan sesuatu negeri atau yang menyentuh keistimewaan, kedudukan, kehormatan atau kebesaran raja-raja.
IV.            Bersetuju atau tidak bersetuju supaya apa-apa perbuatan , amalan atau upacara agama diperluaskan di seluruh Persekutuan.
  V.            Melantik anggota Mahkamah Khas dibawah Fasal (10) Perkara 182.
VI.            Memberi ampun,reprief dan respit atau peremitan , penggantungan atau peringanan hukuman , dibawah Fasal (12) Perkara 42.



KEAHLIAN DAN MESYUARAT
·       Semua raja dan Yang Dipertua Negeri secara automatic menjadi ahli Majis Raja-Raja.Kehadiran adalah sangat mustahak.
·       Seorang wakil hendaklah mengikut peruntukan Undang-undang Negeri/Tubuh bagi sesuatu negeri itu.
·       Ketua Negara Malaysia dan diiringi oleh Perdana Menteri sebagai penasihat baginda.
·       Pengerusi bagi Mesyuarat Majlis Raja-Raja adalah dipegang oleh kesemua Sembilan orang Melayu secara bergilir-gilir dan mesyuarat lazimnya diadakan tiga kali setahun,tetapi Penyimpan Mohor Besar raja-raja hendaklah memangil Mesyuarat Majlis Raja-Raja apabila dikehendaki berbuat demikian oleh Yang Dipertuan Agung.

ISLAM SEBAGAI AGAMA PERSEKUTUAN DAN KEDUDUKAN AGAMA-AGAMA LAIN
·       agama islam bertapak di tanah melayu sejak awal abad ke-13
·       bukti penemuan batu bersurat Terengganu bertarikh 1292 masihi dan berkembang maju pada zaman pemerintahan kesultanan melayu melaka pada abad ke-15.
·       perkembangan agama islam berlangsug walaupun tanah melayu dijajah oleh british sehinggalah mencapai kemerdekaan.
·       perkara 3 (1) perlembagaan persekutuan memperuntukkan agama islam sebagai agama bagi persekutuan , tapi , perlembagaan persekutuan beri kebebasan kepada individu untuk mengamalkan agama sendiri dengan cara aman dan harmoni di mana-mana bahagian persekutuan.
·       raja atau sultan bertindak sebagai ketua agama islam di negerinya.manakala,YDPA berperanan sebagai ketua agama islam hanya di negerinya : melaka,pulau pinang, sabah dan sarawak.
·       Majlis raja-raja bertindak sebagai ketua agama islam di negeri masing-masing.
·       Majlis raja-raja di setiap negeri bertindak secara bersama atau persetujuan ramai dalam menentukan hal-hal mengenai agama islam.
·       bagi menyelaraskan pentadbiran hal ehwal agama islam pada peringkat persekutuan ,sebuah majlis kebangsaan hal ehwal agama islam ditubuhkan oleh majlis raja-raja.
·       anggota terdiri daripada:seorang pengerusi (biasanya perdana menteri),seorang wakil dari setiap negeri semenanjung malaysia yang dilantik oleh raja negeri masing-masing.bagi pulau pinang dan melaka,wakil dilantik oleh YDPA, dan sabah oleh yang dipertua negeri sabah serta sarawak oleh yang dipertua negeri sarawak,5 orang ahli yang dilantik YDPA dengan persetujuan daripada majlis raja-raja.

ISLAM SEBAGAI AGAMA PERSEKUTUAN DAN KEDUDUKAN AGAMA-AGAMA LAIN
·       Agama islam bertapak di tanah melayu sejak awal abad ke-13.
·       bukti penemuan batu bersurat Terengganu yang bertarikh 1292 masihi,berkembang maju pada zaman pemerintahan kesultanan melayu melaka pada abad ke-15.
·       Perkembangan agama islam tetap berlangsung,walaupun telah dijajah oleh British sehinggalah mencapai kemerdekaan.
·       Perkara 3(1) perlembagaan persekutuan memperuntukkan agama islam sebagai agama bagi persekutuan ,tapi , perlembagaan persekutuan beri kebebasan kepada  individu untuk mengamalkan agama sendiri dengan cara aman dan hormani di mana-mana bahagian persekutuan.
·       Raja atau sultan bertindak sebagai ketua agama islam di negerinya.Manakala ,YDPA berperanan sebagai ketua agama islam di negerinya : melaka,pulau pinang dan wilayah persekutuan termasuk sabah dan sarawak.
·       Majlis raja-raja bertindak sebagai ketua agama islam di negeri masing-masing.
·       Majlis raja-raja di setiap negeri bertindak secara bersama atau persetujuan ramai dalam menentukan hal-hal mengenai agama islam di persekutuan seperti :penentuan tarikh mula puasa dan tarikh 1 syawal.
·       Majlis raja-raja bersetuju dan YDPA bertindak mewakili raja-raja.Kedudukan diperuntukkan dalam perkara 3(2) perlembagaan persekutuan Malaysia.
·       Antara bidang tugas majlis kebangsaan hal ehwal agama islam adalah bagi menasihati apa apa perkara yang diagihkan oleh majlis Raja raja, kerajaan negeri dan majlis agama negeri. Ia juga menasihati majlis raja raja, kejaran negeri dan majlis agama negeri mengenai perkara perkara yang berkaitan dengan hukum syarak, pendidikan islam dan lain lain  perkara mengenai agama islam dengan tujuan untuk memperbaik dan mengadakan peyeragaman hukum syarak dan pentadbiran islam.
·       Setiap negeri mempunyai sebuah majlis agama islam yang berperanan menasihati raja mengenai hal ehwal agama islam.
·       Penubuhan majlis berdasarkan undang undang negeri.
·       Menurut perkara 11(4) memperuntukkan undang undang negeri dan undang undang persekutuan boleh mengawal atau menyekat apa apa iktikad atau perkercayaan agama dalam kalangan orang islam.
·       Perkara 12 perlembagaan persukutuan memberi kuasa kepada persekutuan untuk mengadakan undang undang bagi memperuntukkan bantuan kewangan bagi penubuhan Yayasan Islam ataupun pembiayaan pelajaran agama islam kepada orang islam selain di sabah dan sarawak, kecuali telah mendapat kebenaran daripada Yang Dipertuan Negeri berkenaan.
·       Agama islam terlentak dalam senarai negeri yang bermaksud hanya negeri negeri sahaja yang berkuasa dalam hal perundangan agama islam.
·       Terdapat beberapa perkara yang berada dibawah kuasa perundangan negeri mengenai agama islam seperti dalam jadual berikut:
Jadual : perkara perkara dibawah kuasa Perundangan Negeri mengenai Agama Islam

1.Hukum syarak dan undang undang diri dan keluarga.
2.Adat istiadat melayu
3.Wakaf
4.Fitrah
5.Zakat
6.Baitulmal
7.Masjid
8.Mengadakan hukuman bagi kesalahan dilakukan oleh orang islam terhadap rukun islam.
9.Mahkamah syariah
10.Mengawal iktikad dan kepercayaan dalam kalangan orang islam.


kewarganegaraan
1.    Konsep kewarganegaraan telah wujud di Negara Barat seperti Perancis dan Amerika syarikat sejak abat yang ke-18.kewarganegaraan biasanya dikaitkan dengan ketaatan yang diberikan kepada sesuatu wilayah,bandar,negeri atau Negara dan sanggup menerima segala tugas dan tanggungjawab.
2.    Seseorang warganegara mempunyai tugas-tugas tertentu terhadap negaranya seperti mempertahankan Negara daripada ancaman musuh,memajukan Negara,memelihara kedaulatan,taat setia kepada Negara,dalam erti lain,seseorang warganegara itu perlu menyayangi Negara tempat tumpah darah mereka.
3.    Negara pula mempunyai tugas-tugas tertentu terhadap warganegaranya seperti menjaga dan melindungi hak-hak rakyatnya.

HAK ISTIMEWA ORANG MELAYU ,BUMIPUTERA DAN HAK KAUM-KAUM LAIN
Ø Orang melayu merupakan penduduk asal negara ini dan terbentuk nama Tanah Melayu pada suatu masa dahulu .
Ø Terkenal dari segi  pelayaran ,seni bina dan seni halus .
Ø Orang melayu kebanyakkannya terlibat dalam sektor pertanian, perikanan dan perlautan
Ø Mereka membuka kawasan hutan dan pedalaman menjadi kawasan penempatan dan pusat pemerintahan .
Ø Perkara 160 (2) mentakrifkan tentang orang melayu sebagai :
Ø Orang melayu dan bumiputera mendapat hak keistimewaan dalam sektor perkhidmatan awam ,ekonomi dan pendidikan seperti :

·       PERKHIDMATAN  AWAM
ü Jawatan-jawatan rendah dalam pentadbiran dipegang golongan india dan sri lanka yang bertuturan bahasa inggeris ketika penjajahan.
ü Jawatan-jawatan tinggi dipegang oleh pegawai-pegawai british .
ü Perkara 153 memberikan tanggungjawab kepada YDPA untuk menentukan perizaban bagi orang melayu dan bumiputera di sabah dan sarawak .
·       EKONOMI
ü Orang melayu kurang menceburkan diri dalam bidang perdagangan dan perniagaan .
ü Usaha-usaha kerajaan adalah untuk  :
(1) menghapuskan pengenalan bangsa mengikut pekerjaan terutama dalam bidang perniagaan yang didominasikan oleh bangsa asing .
(2) pengenalan Dasar Ekonomi Baru (DEB) pada tahun 1970-an (1970-1990) dengan harapan melayu akan memiliki 30% daripada jumlah kegiatan perdagangan dan perindustrian .
·       PENDIDIKAN
ü Orang melayu tidak ramai yang berpendidikan tinggi disebabkan bilangan orang melayu yang sedikit .
ü Kebanyakkannya adalah buta huruf kerana ketinggalan dalam pendidikan melayu mahupun inggeris .
ü Kemudahan khas perlu diadakan supaya orang melayu dapat bersaing dalam sektor pendidikan yang merupakan asas kemajuan dalam bidang ekonomi dan politik .
ü YDPA bertanggungjawab melindungi kedudukan istimewa orang melayu dan  bumiputera sabah dan sarawak.Contoh : biasiswa ,bantuan dan keistimewaan-keistimewaan pelajaran.







HAK ASASI INDIVIDU DI SISI PERLEMBAGAAN
1.
Komitmen penuh mengikut prinsip-prinsip asas international bill on human rights dan lain-lain agensi hak asasi manusia.Namun, pelaksanaannya perluu mengambil kira nilai-nilai tempatan.
2.
Berpegang bahawa kesemua hak asasi manusia adalah bersifat sejagat, tidak boleh dipisahkn dan saling bergantung serta saling berkait Antara satu sama lain.
3.
Memegang teguh prinsip-prinsip yang objektif, tidak berpihak-pihak dan tidak memilih-milih..
4.
Menolak sebarang prinsip mempolitikkan dan memilih kasih akan hak asasi manunsia.
5.
Menolak penggunaan hak asasi manusia sebagai syarat-syarat untuk seebarang bantuan kewangan dan pembangunan atau sebagai langkah-langkah yang digunakan untuk menggembangkan perdangangan
6.
Menghormati dan mematuhi sepenuhnya kedaulatan Negara dan keutuhan wiyaha serta tidak campur tangan dalam hal ehwal dalam negeri sesebuah Negara.
7.
Menyokong hak-hak untuk pembangunan sebagai hak sejagat dan merupakan sesuatu yang perlu untuk melengkapkan asas-asas hak asasi manusia.
8.
Malaysia telah bergiat aktif dalam Suruhanjaya Hak Asasi Manusia Pertubuhn Bangsa-bangsa Bersatu (UNCHR) sejak awal tahun 1990-an. Pada tahun 1993-1995, Malaysia telah dilantik sebagai ahli suruhajaya tersebut oleh Majlis Ekonomi Sosial Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu.
Bahagian 11 Perlembagaan Persekutuan Menjamin Kebebasan Asasi

ARTIKEL
PERKARA
1.     
Hak kepada kehidupan
Hak kepada Kebebasan Peribadi
2.     
Larangan terhadap perhambaan dan bekerja secara paksaan.
3.     
Perlindungan daripada undang-undang jenayah yang berkuatkuasa sebelum tarikh ia diluluskan dan undang-undang jenayah.
4.     
Hak untuk kesamarataan disisi undang-undang.
5.     
Larangan daripada dibuang negeri kebebasan bergerak.
6.     
Kebebasan bersuara, berkumpul dan berpersatuan.
7.     
Kebebasan beragama.
8.     
Hak-hak berkaitan pelajaran.
9.     
Hak memiliki harta.


KEBEBASAN DIRI
·       Tiada keabdian dan kerja paksa.
·       Kesamarataan disisi undang-undang.
·       Larangan buang negeri dan kebebasan bergerak.
·       Kebebasan bercakap, berhimpun dan menubuhkan persatuan.
·       Kebebasan Agama
·       Kesamarataan dalam pelajaran
·       Hak untuk harta

KEABDIAN DAN KERJA PAKSA
·       Perkara 6-Perlembagaan Persekutuan Malaysia memperuntukkan bahawa tidak seorang pun boleh bertahan sebagai hamba abdi.
·       Perkara 7-Tidak seorang pun boleh dihukum kerana sesuatu perbuatan yang tidak menjadi kesalahan disisi undang-undang pada masa perbuatan itu dilakukan dan tidak sesiapa juga boleh menaggung huukuman yang lebih berat bagi sesuatu kesalahan.

LARANGAN BUANG NEGERI DAN KEBEBASAN BERGERAK
·       Perkara 9 Perlembagaan Persekutun Malaysia memperuntukkan tidak seorang pun warganegara yang boleh dibuang negeri atau ditahan.
·       Warganegara mempunyai hak untuk bebas bercakap dan mengeluarkan fikiran.
KEBEBASAN BERAGAMA
·       Memperuntukkan agama islam sebagai agama rasmi persekutuan, namun setiap warganegara Malaysia berhak mengamalkan agamanya sendiri melalui Perkara 11 Perlembagaan Persekutuan
·       Setiap individu berhak untuk menggembangkan agamanya, tetai undang-undang negeri dan undang-undang persekutuan boleh mengawal atau menyekat pengembangan apa-apa iktikad atau kepercayaan agama dalam kalangan orang yang menganuti agama islam.

HAK UNTUK HARTA
·       Perkara 13 Perlembagaan Persekutuan Malaysia memperuntukkan tidak seorang pun boleh dilucutkan hartanya, kecuali menurut undang-undang.
·       Tidak boleh membuat peruntukan untuk mengambil atau menggunakan harta degan paksa tanpa pampasan yang mencukupi.
KESIMPULAN
Kewujudan perlembagaan sebagai asas undang undang mempunyai peranan yang sangat besar dalam membentuk perjalanan pemerintahan di negara ini. Walaupun merupakan sebuah perlembagaan yang terlalu panjang dan terperinci, namun perlembagaan tersebut telah berjaya melicinkan perntadbiran negara dan mewujudkan keamanan serta kestabilan negara. Perlembagaan merupan tunjang keamanan dan perpaduan kaum di Malaysia. Ini kerana, sejarah pembentukan perlembagaan adalah atas dasar persetujuan semua kaum. Perlembagaan juga menjadi dasar pada pembentukan sistem Demokrasi Berpalimen di Malaysia.

No comments:

Post a Comment